چرا ردیاب چینی نه؟  ( هشدار در مورد خطرات ردیاب های چینی)

  • ۳۶۹۰
  • ۰
  • ا۴ دقیقه

ردیاب چینی نخرید!

در این بررسی و پاسخ سعی داریم بصورت منصفانه ( نه به عنوان تولید کننده ردیاب خودرو) مشکل بزرگی که اکثر ردیاب های چینی موجود در بازار دارای آن هستند را بررسی و آگاهیهای لازم جهت  خطرات احتمالی این ردیاب ها را خدمت استفاده کنندگان ایرانی اعلام نماییم.

در آخر هم سعی می نماییم راه کارهای لازم جهت کم کردن خطرات احتمالی برای کسانی که این محصولات را خریداری نموده اند و یا حتی با خواندن این مقاله هنوز قصد خریداری دارند را ارائه نماییم , و بتوانیم از تکنولوژیهای جدید بدون مشکل و خطر استفاده بهینه داشته باشیم.

خوشبختانه به غیر از رادشید تولید کننده های ایرانی و معتبر دیگری در ایران نیز هستند که هم از نظر قیمتی و هم از نظر پشتیبانی و کیفیتی از ردیاب های چینی مناسب تر می باشند و مشکلات امنیتی بسیار خطرناک ردیاب های چینی را نیز ندارند.

متاسفانه اکثر ردیاب های چینی موجود در بازار از شرکت هایی به ایران وارد می شوند که سعی می نمایند طبق نیاز مشتری و حتی با برند شخصی محصول نهایی را تحویل مشتری نهایی دهند , این ساختار باعث می شود محصول نهایی یک محصول بسیار ساده و ابتدایی و در عین حال بدون پشتیبانی جهت استفاده اکثر کاربران , در اختیار بازرگانان ایرانی قرار گیرد.

عدم پشتیبانی مناسب باعث شده سعی شود این ردیاب ها از نظر نرم افزاری به هیچ عنوان ارتباطی با شرکتهای مادر نداشته باشند و برای هر مشکلی در ساختار ابتدایی خود یک راهکار وجود داشته باشد.

بگذارید برای نمونه و مثال مشخص یکی از این برندهای چینی معروف که در بازار ایران نفوذ زیادی پیدا کرده است و تعدادی از بازرگانان ایرانی سعی نموده اند اسم برند خود را بر روی این دستگاهها قرار دهند را مثال بزنیم و در مورد خطرات ان با مثال صحبت نماییم:

شرکت کوبان   ردیاب چینی

این شرکت چینی محصولاتی را در زمینه دزدگیر ماهواره ای تولید می کند.

مجموعه دستورات ساده و پروتکل ارتباطی ساده آن باعث شده است شرکتهای بازرگانی بدون دغدغه فنی از این سیستمها استفاده نمایند ( شرکتهای ارائه کننده این محصولات غالبا شرکتهایی صرفا بازرگانی هستند و  مشکلات فراوانی که این ردیاب ها جهت مدیریت ناوگان به شما تحمیل می نماید و همچنین عدم دسترسی و کنترل خروجی اطلاعات , باعث می شود این محصولات در حد یک دزدگیر ماهواره ای باقی بماند).

ردیاب خودرو جهت استفاده , احتیاج به یک سیم کارت دارد که بعد از قرار گرفتن در ردیاب شما نسبت به کنترل ردیاب و مشاهده موقعیت کنونی آن دسترسی پیدا می کند.  بعد از قرار گرفتن سیم کارت درون ردیاب و نصب آن خطرات آن شروع می شود , بطوریکه اگر شماره سیم کارت ردیاب شما , بصورت عمد و خارج از دسترس شما به شخصی داده شود به راحتی کنترل خودرو شما در اختیار کاربر قرار می گیرد.

شاید باورتان نشود در صورتیکه پیامک

 disarm123456

به ردیاب ارسال شود دزدگیر شما قطع خواهد شد و درب های خودرو شما باز می گردد و در صورتیکه  دستور

STOP123456

فرستاده شود ردیاب خودرو شما را خاموش می کند و  دستور

quickstop123456

بلافاصله خودرو شما را ( حتی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در اتوبان) خاموش می کند.

قابلیتهای بالا, امکاناتی است که شما بخاطر آن ردیاب چینی را انتخاب نموده اید و همین قابلیتها می تواند برای استفاده غیر مجاز , به شما آسیب بزند.

در این جا دو سوال مطرح می گردد

 آیا ردیاب های چینی امکان قرار دادن پسورد غیر از ۱۲۳۴۵۶ را دارند و با تغییر آن می توان دسترسی را از بین برد؟

در جواب باید گفت این ردیاب ها به علت عدم اتکا به شرکت مادر و عدم پشتیبانی مناسب ، همیشه یک رمز مادر دارند که به راحتی و با یک جستجو ساده در اینترنت می توان آن را پیدا کرد.

این رمز به راحتی تنظیمات شما را به حالت پیش فرض بازگردانده و دسترسی را برای افراد غیر مجاز باز می کند.

نمونه ای از دستورات ریست پسورد وارد شده با استفاده از پسورد مادر :

adminpassword13142324
 format123456
 format

یکی از دستورات بالا بنا بر مدل و سال تولید می تواند پسورد ردیاب شما را ریست نماید و حالت پیش فرض را قرار دهد.

 چطور دیگران به شماره سیم کارت ما دسترسی پیدا می کنند؟

شماره سیم کارت ردیاب شما از همان ابتدا توسط نصاب ردیاب , از شما گرفته می شود!

شماره سیم کارت توسط شما در وب سایت هایی که هم نمونه های ایرانی دارند و هم نمونه های چینی غالبا بخاطر مسائل پشتیبانی ثبت می گردد و احتمال هک این سایتها بسیار زیاد است ( با توجه به دانش فنی این قبیل شرکت های بازرگانی) و بعد از هک شدن می تواند حتی نشر عمومی داده شود که این باعث خواهد شد تعداد افرادی که به راحتی می توانند هم موقعیت شما را داشته باشند و هم درب های خودرو را به راحتی باز کنند و حتی با خاموش کردن خودرو, خسارات جبران ناپذیری به شما وارد کنند.

(لازم به ذکر است اطلاعات قرار داده شده در بالا اطلاعات محرمانه و یا خاصی نیست و با یک جستجو ساده در وب سایتهای بسیاری قابل دریافت می باشد و تنها هدف رادشید از بازنشر برخی از این دستورات, واقعی نشان دادن این خطر برای شما خواننده گرامی است که خدای ناکرده دچار مشکل و خسارتی نشوید.)

راهکارها پیشنهادی ما جهت کم کردن این خطرات

اولین راهکار این هست که در حد ممکن از چنین ردیاب ها و شرکتهای بازرگانی ردیاب تهیه ننمایید و سعی نمایید به تولید کنندگان داخلی و شرکتهایی که محصولات با کیفیت خارجی به شما می دهند اعتماد و ردیاب خودرو تهیه نمایید.

نکته دوم این که به هیچ عنوان شماره سیم کارت خود را در اختیار هیچ شخصی قرار ندهید و حتی در سامانه های ردیابی نیز به هیچ عنوان ثبت ننمایید.

راهکار سوم این که سعی کنید از قابلیتهایی مانند خاموش کردن خودرو (رله قطع کن) و سیستم دزدگیر این ردیابها استفاده نکنید.

در زیر تصویر بعضی از این ردیابهای چینی که حتی  با یک برند ایرانی به فروش می رسد را قرار می دهیم تا در خرید این محصول خاص و پر خطر دقت بیشتری انجام دهید:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *