• ۵۷۱۳
  • ۰
  • ا۳ دقیقه

رله خاموشی و کاربرد آن در ردیاب خودرو

در این مقاله، ابتدا به تعریف رله و نحوه عملکرد آن در ردیاب‌های خودرو پرداخته‌شده است و در آخر نیز مزایا و معایب استفاده از رله خاموشی در خودروها ذکر گردیده است.

یکی از شعارهای تبلیغاتی رایج در بازار خودرو و تجهیزات خودرو به‌ویژه ردیاب عبارت “خاموش کردن خودرو از راه دور تنها با یک پیامک” است که تب‌‌و‌تاب زیادی با خود به همراه داشته است.

شعاری چشم پُرکن که مخاطبان بسیاری را به خود جلب نموده است و سؤالات بسیاری را نیز در زمینهٔ نحوه عملکرد، واقعی و غیرواقعی بودن آن در ذهن مخاطبانش ایجاد نموده است.

اگر شما هم جزء این دست از مخاطبان هستید، با ما همراه باشید تا به‌طور کامل از کم و کیف این موضوع مطلع گردید.

رله چیست و چه عملکردی دارد؟

رله قطعه‌ای الکتریکی هست که در سال ۱۸۳۵ میلادی توسط جوزف هنری اختراع گردید، رله به نوعی شبیه یک کلید الکتریکی عمل می‌کند و با هدایت یک مدار الکتریکی دیگر باز و بسته می‌شود.

درگذشته رله‌ها معمولاً باسیم پیچ ساخته می‌شدند و از جریان برق برای تولید میدان مغناطیسی و باز و بسته کردن مدار استفاده می‌کردند.

اما امروزه و در حالت کلی رله‌ها از دو پایه نرمال بسته و باز، دو پایه سیم‌پیچ و یک پایه Com تشکیل‌شده‌اند.

در واقع رله‌ها این‌گونه عمل می‌کنند که پایه نرمال بسته همیشه به پایه Com وصل است.

اما اگر ولتاژ سیم‌پیچ تغییر کند، پایه نرمال باز به پایه Com وصل و اگر دوباره ولتاژ به حالت اول برگردد پایه نرمال بسته به پایه Com وصل می‌شود.

حال که تا حدودی با رله و نحوه عملکرد آن آشنا شدید، به کاربرد رله در ردیاب‌های خودرو با ذکر چند سؤال می‌پردازیم اما قبل از آن باید از مفهوم روشن و خاموش بودن در ردیاب خودرو مطلع گردید.

مفهوم روشن و خاموش شدن خودرو در ردیاب‌ها به‌ویژه در ردیاب‌های رادشید دو مفهوم کاملاً مجزا را شامل می‌شود.

مفهوم اول: یک دستور پیامکی accsms برای ردیاب‌های رادشید تعریف‌شده است که می‌تواند دو مقدار ۰ (غیرفعال کردن دستور) و ۱ (فعال کردن دستور) را اختیار نماید.

زمانی که دستور فعال باشد، به‌محض روشن یا خاموش شدن خودرو از طریق پیامک به مدیر سایت این موضوع اعلام می‌شود.

اما زمانی که مقدار ۰ به دستور پیامکی داده‌شده باشد، ردیاب دیگر زمان خاموش یا روشن شدن خودرو را اعلام نخواهد کرد.

همچنین اگر مقادیر ۰ و ۱ را به دستور پیامکی caralarm داده شود اطلاع‌رسانی خاموش و روشن شدن خودرو، از طریق تماس تلفنی نیز می‌تواند اطلاع‌رسانی گردد.

مفهوم دوم: اگر بر روی خودرویی رله نصب‌شده باشد، با فعال‌سازی دستور پیامکی caroff می‌توان خودرو را در مواقعی نظیر سرقت یا هر زمان دیگری از راه دور خاموش نمود.

علاوه بر دستور caroff دستور پیامکی دیگری با عنوان caron وجود دارد که اجازه روشن کردن خودرو با سوییچ را می‌دهد.

نکته حائز اهمیت دراین‌باره ذکر این مورد است که چنانچه به هر دلیلی خودرو با دستور caroff خاموش شده باشد تا زمانی که دستور caron به ردیاب داده نشود حتی اگر سوییچ را در جهت روشن کردن بچرخانید، خودرو روشن نخواهد شد.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این مورد است که در صورت حرکت با سرعت زیاد استفاده از دستورهای caroff و caron  آیا خطری را متوجه راننده نخواهد کرد؟

در پاسخ به این سؤال هم با توجه به درک این نگرانی و خطرناک بودن خاموش شدن خودرو در سرعت بالا، حالتی اتخاذ شده است که دستور caroff در سرعت بالا کار نکند و تنها زمانی که خودرو به سرعت زیر ۲۰ کیلومتر برسد خودرو خاموش شده و دیگر اجازه روشن شدن به راننده را ندهد.

قابلیت روشن و خاموش کردن خودرو از طریق ردیاب چگونه است؟

همان‌طور که در قسمت فوق نیز به آن اشاره گردید، برای خاموش کردن و روشن کردن خودرو از راه دور و از طریق پیامک باید خودرو مجهز به رله خاموشی باشد.

برای استفاده از این قابلیت علاوه بر بخش سخت‌افزاری نیاز به تنظیمات پیامکی با استفاده از دستورات Caron و Caroff است.

لازم به ذکر است همه ردیاب‌ها دارای قابلیت رله نبوده و تنها برای یکسری از ردیاب‌هایی که چنین قابلیتی داشته باشند، رله نصب می‌گردد که در اکثر مواقع با توجه به مشکلاتی که استفاده از رله به همراه دارد توصیه می‌شود که از رله استفاده نشود.

مشکلاتی که استفاده از رله خاموشی برای صاحبان خودرو ایجاد می‌کند؟

استفاده از رله ملزم به تغییر در سیم‌کشی خودرو است که همین امر در اکثر مواقع باعث خارج شدن گارانتی خودرو و همچنین ایجاد ارور در ECU خودرو می‌گردد.

علاوه بر این در مواردی هم گزارش گردیده است که استفاده از رله باعث عدم روشن شدن خودرو شده است و پس از عیب‌یابی‌های بسیار توسط تعمیرکاران حرفه‌ای این مورد به‌سختی شناسایی گردیده است.

ECU* = کامپیوتر خودرو قطعه‌ای الکترونیکی است که وظیفه‌اش کنترل و هماهنگی بخش‌های مختلف یک خودروی انژکتوری است.

هر ECU دارای تعدادی سنسور است که در قسمت‌های مختلف خودرو و موتور قرار داشته و اطلاعاتی را در رابطه با نحوه کارکرد خودرو به ECU مخابره می‌نمایند.

نتیجه‌گیری نهایی

با توجه به آنچه در این مطلب به آن پرداخته شد، به کاربران و خریداران ردیاب و رله توصیه می‌کنیم قبل از خرید و نصب رله حتماً با نصاب‌های حرفه‌ای و نمایندگی‌های مجاز خودرو مشورت نموده و در صورت صلاحدید این افراد به نصب رله اقدام نمایید.