• ۸۳۳۴
  • ۰
  • ا۴ دقیقه

ساختار و نحوه عملکرد دزدگیرهای موجود در بازار

در این مقاله با بیانی ساده و در قالب تجربه‌های مشترکی که همه ما با آن مواجهه شده‌ایم دلایل ناکارآمد بودن دزدگیرهای موجود در بازار بویژه در مواقع سرقت خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهیم اما پیش از ذکر این دلایل تعریفی رسمی از دزدگیر و اجزا سازنده آن جهت آشنایی بیشتر شما با عملکرد اصلی این دستگاه عنوان می‌کنیم.

دزدگیر چیست؟

بنا بر تعریف شفافی که ویکی‌پدیا از این محصول دارد، دزدگیر یا سیستم امنیتی خودرو  وسیله‌ای است که به هنگام گذر از یک حریم خصوصی یا شکستن یک قفل با اعلام صدا، این عمل غیرقانونی را اعلان می‌کند.

دزدگیرهای موجود در بازار اگرچه از لحاظ شکل و ظاهر متفاوت هستند ولی همه آن‌ها دارای خط تحریک باز و بسته، کلید، سوئیچ و قفل رمزی کنترل از راه دور، یکسری مدار شارژ باتری هستند که در جعبه دزدگیر قرار می‌گیرد.

علاوه بر موارد فوق بلندگو نیز جز اصلی و پایه ثابت اجزاء سازنده دزدگیرها هستند.

البته در بعضی از مدل‌ها نیز تلفن کننده‌های خودکاری وجود دارند که در صورت بروز هشدار و فعال شدن آژیر به صورت خودکار از طریق تماس یا ارسال پیامک به شماره‌های از پیش تعیین‌شده هشدار را اطلاع‌رسانی می‌کنند.

معمولاً در دستگاه‌های دزدگیر صدای قوی آژیر یک امتیاز به شمار می‌آید و اکثر مردم تمایل دارند که صدای آژیر دزدگیرشان قوی باشد و به همین منظور از بلندگوهای بوقی استفاده می‌کنند.

نکته حائز اهمیت دراین‌بین، بیان این نکته است که در هنگام نصب دزدگیر و بلندگو از سیم‌کشی توکار باید استفاده نمود.

زیرا یکی از مشکلات اصلی دزدگیرها این است که اگر سیم‌های متصل به بلندگو قطع شوند خبرکننده دزدگیر نیز از کار می‌افتد و عملاً دزدگیر غیرفعال می‌شود.

پس به همین دلیل توصیه می‌شود در زمان نصب از بلندگوهای بدون سیم استفاده نمایید یا چندین بلندگو را با سیستم موازی به هم نصب کنید.

حال که تا حدودی با تعریف رسمی و جزئیات سازنده دزدگیرها آشنا شدیم به موضوع اصلی یعنی بیان علت اینکه چرا نباید از دزدگیرها استفاده کنیم می‌پردازیم.

معایب دزدگیرهای موجود در بازار با زبانی خودمانی

پاسخ به سؤالات امنیتی کاربران در مورد خودروی پژو ۲۰۶بعد از یک روز پرمشغله در حال استراحت هستی که با صدای ممتد آژیر دزدگیر خودرویی در خیابان از خواب می‌پری و در حالت خواب‌وبیدار صدای آژیر رو گوش می‌کنی که ببینی صدای دزدگیر ماشین خودته یا ماشین دیگه‌ای هستش؟!

اگر بتونی تشخیص بدی که مربوط به ماشین خودت هست سریع باید خودتو به ماشینت برسانی و در بهترین حالت ممکن مشاهده کنی که ماشینت سرجاش هست و تا شعاع چند صد متری هیچ جنبنده‌ای به چشم نمی‌خوره و اون موقع است که می‌تونی با خیال راحت برگردی خونه.

در این حالت اما همچنان ته ذهنت درگیر این هستی که چرا آژیر دزدگیرت فعال‌شده؟! آیا واقعاً کسی قصد باز کردن درب خودرو تو رو داشته یا درصد حساس بودن سنسور خودروت نامناسب و هزار و یک فکر و دلیل دیگر که ذهنت رو درگیر می‌کنه بدون اینکه بتونی علت اصلی رو پیدا کنی! هم ذهنت درگیر شده و هم ساعت استراحتت رو از دست دادی!

البته همه موارد ذکرشده در صورتی نه‌چندان خوشایند برای شما به‌حساب می‌آید که مالک خودرویی با دزدگیر باشید!

حالا اون روی سکه رو ببینید که شما شخصی باشید که خودرویی نداشته باشید و با صدای این آژیر ممتد از خواب بیدار شده باشید برای شما بهترین حالت زمانی اتفاق میفته که اگرچه بیدار شده باشید اما صدای آژیر دزدگیر چند ثانیه بعد قطع شود احتمالاً در این وضعیت اخمی به چهرتون میشینه و سعی می‌کنید دوباره بخوابید!

حالا وضعیتی رو تصور کنید که صاحب خودرو مذکور در جریان فعال شدن این هشدار نباشه و اقدامی برای غیرفعال کردنش انجام نده و تا مدت طولانی شما مجبور به شنیدن بوق هشدار اعصاب‌خردکنی باشید که تایم استراحتت رو ازتون گرفته در این شرایط نه فقط شما بلکه کل افراد ساکن در آن محل با گفتارهایی نامحترمانه در ذهنشان صاحب خودرو مذکور رو مورد لطف قرار میدن و یکی از یکی دیگه عصبانی‌تر هستند.

البته همه ماجرا به این ختم نمی‌شود و در بدترین حالت عنوان‌شده در بالا، حالتی را متصور شدیم که خودرو مورد سرقت واقع نشده باشد، هم من و هم شما موارد بسیاری دیده و شنیده‌ایم که بدون به صدا درآمدن بوق هشدار خودرو با حتی چند دقیقه ترک کردن ماشین زمانی که صاحب آن به محل پارک ماشین خود برگشته است با نبود خودرو خود مواجهه شده!

همه آنچه ذکر شد رویدادهای قابل تکراری هستند که بارها و بارها شاهد وقوع آن‌ها بوده و خواهیم بود سؤالی که دراین‌بین، دور از ذهن نیست بیان این پرسش است که چرا با وجود چنین معایب بزرگی محصولی چون دزدگیر را خریداری و استفاده می‌کنیم؟!

در پاسخ به این پرسش تنها یک دلیل قابل‌پذیرش می‌توان عنوان نمود و آن عدم اطلاع از محصولات جایگزین برای حذف چنین محصول پر مشکلی از سبد خرید خانوارها دانست.

اگرچه در ابتدای امر و زمانی که این محصول ابداع و روانه بازار شد به دلیل شرایط جامعه آن زمان تا به امروز استفاده از این محصول باوجود همه معایبش به دلیل عدم وجود کالای جایگزین، خود خالی از لطف نبوده است اما باوجود پیشرفت‌های تکنولوژی، طراحی و جایگزین کردن محصولاتی که بر اساس نیاز واقعی زمان حال با ویژگی رفع نواقص و مشکلات محصولات قبلی دیگر در بازار وجود دارند، استفاده از دزدگیرها  منطقی نبوده و علاوه بر این در شرایط اقتصادی کنونی هزینه‌ای نا به جا و اضافه به ما تحمیل خواهد نمود بدون آنکه به کارمان بیاید.

برای مشاهده راه‌حل رفع مشکل ناکارآمدی دزدگیرها اینجا کلیک کنید.