• ۱۳۵
  • ۰
  • ا۵ دقیقه

موشک و جی پی اس 

موشک و  جی پی اس چه ارتباطی با هم دارند؟
شاید شما هم به طور مستقیم یا از طریق فضای مجازی ویدئو های حملات موشکی و هدایت آنها از طریق پهپادها را دیده باشید.شاید همین امروز خبر حمله موشکی ایران به مواضع تروریست‌های الاهوازیه را در بوکمال سوریه شنیده باشید.

هدایت و کنترل این موشک‌ها به چه طریقی است؟
حمله موشکی سپاه به مواضع دشمن با چه الگوریتمی اتفاق می‌افتد؟

با استفاده از سازگاری سیستم  GPS هر موشکی را می‌توان هدایت و کنترل کرد. موشک‌های هدایت شونده توسط GPS دارای توانایی‌های بالای ناوبری، نقشه برداری و تفکیک استثنایی هستند. پس از راه اندازی GPS کلاهک می تواند به کمک GPS و سیستم ماهواره‌ای و پردازنده کامپیوتر به هر نقطه از جهان با توجه به برد و خرج موشک پرتاب شود.

نقش جی پی اس در عملیات‌های نظامی

نقش جی پی اس در عملیات‌های نظامی

سیستم GPS این امکان را فراهم می کند تا انواع مختلف بمب های نظامی نظیر ICBMs، موشک کروز و انواع بمب‌ها با دقت بالا هدف خود را مورد اصابت قرار دهند.

پرتابه‌های تسلیحاتی که به سیستم GPS مجهز هستند توانایی تحمل شتاب ۱۲۰۰۰ G را دارند و قابلیت توسعه تا کالیبر ۱۵۵ میلیمتر را نیز دارند.

طیف وسیعی از تکنیک ها، بویژه بسامد همبستگی باریک، برای کاهش خطاهای چندگانه توسعه داده شده است.

هدایت و کنترل موشک ها چگونه است؟

هدایت و کنترل موشک ها چگونه است؟

سیستم هدایت موشکی در دهه‌های گذشته به سرعت رشد کرده است. پیشرفت های غیر منتظره اخیر در حوزه تکنولوژی ساخت تسلیحات موشکی، این  اطمینان را می دهند که کلاهک‌های هوشمند نقش بیشتری برای حفظ برتری نظامی ایفا کنند.

بزرگترین نگرانی‌ها برای هدایت یک موشک زمانی است که قرار است موشک به یک محل خاص برخورد کند و باید بیشترین دقت را در هدایت آن به خرج داد.

با این وجود برای برخی از موشک‌های پیشرفته این هدایت و فرماندهی بصورت Autopilot تعریف شده است.

از سوی دیگر، دستورات توسط برخی از منابع خارجی به موشک منتقل می شوند.

نحوه هدایت در موشک ها متفاوت است

نحوه هدایت در موشک ها متفاوت است

  • هدایت لیزری موشک
  • هدایت راداری موشک
  • هدایت با استفاده از سیم
  • هدایت توسط GPS

هدایتگرهای مواصلاتی با استفاده از جی پی اس چگونه عمل میکنند؟

هدایتگرهای مواصلاتی با استفاده از جی پی اس چگونه عمل میکنند؟

ایده اصلی و عقبه طراحی اسلحه هدایت شونده با GPS در واقع استفاده از بسته سه محور جایروسکوپ/شتاب سنج است که این اطلاعات به کاربر پرتابگر منتقل شده که از کد های GPS PPS/P_Code تبعیت می‌کنند.چنین سلاح‌هایی به عنوان “مهمات دقیق” تعیین می‌شوند.چرا که احتمال خطای CEPs یا (احتمال خطای دایره‌ای) برای کنترل برخورد موشک در نقطه اصابت می‌رود و لازم است دقت برخورد بصورت نقطه‌ای باشد که این دقت از سیگنال‌های GPS P -code که معمولا حدود ۴۰ Ft می‌باشد گرفته می‌شود.

گام بعدی ارتقاء موشک قبل از پرتاب به فناوری DGPS است.این فناوری موقعیت برخورد را تخمین می‌زند.این فناوری اجازه می‌دهد تا خطاهای GPS در زمان پرواز موشک به سمت هدف اصلاح شود.

این چنین سلاح‌هایی، چنان دقیق طراحی شده‌اند که نتایج پرتاب موشک‌های مجهز به این سامانه خیلی دقیق‌تر از موشک‌های هدایت لیزری است.به طور بالقوه با CEPs چندین پا feet.

DGPS چیست و چه کاربردی دارد ؟

DGPSچیست و چه کاربردی دارد ؟

سیستم موقعیت‌یاب تفاضلی (Differential Global Positioning System) نوع پیشرفته GPS است که دقت موقعیت مکانی را از ۱۵ متر به ۱۰ سانتی‌متر کاهش داده است.

DGPS  خطاهای ناشی از GPS را تقلیل بخشیده و مکان‌یابی را دقیق‌تر کرده است. خطاهای ناشی از GPS به دلیل شرایط نامناسب جوی اتفاق می‌افتد.

این سامانه بر روی هواپیماهای جنگی نیز فعال است. به منظور جلوگیری از هدر رفت مهمات یک هواپیمای جنگی، نیاز به یک گیرنده DGPS است.

یک گیرنده GPS به چندین قفسه پرتاب (ejector racks) یا پایلون (pylon) متصل است تا هدف را بارگیری کرده و مختصات نقطه پرتاب را راحت‌تر هماهنگ کند.

برای شکست مشکلات هدایتگرهای لیزری در حال حاضر در جو نامناسب اتمسفریک، رادار از طریق یک رویه GPS وارد شده تا موشک را به سمت هدف هدایت کند.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *