تفاوت GPS و GPRS چیست؟

  • ۲۷۴۰
  • ۰
  • ا۵ دقیقه

سیستم موقعیت‌یاب جی پی اس چیست؟

 (GLobal Positioning System) یا به‌اختصار GPS (جی پی اس) به عنوان سیستم موقعیت یاب جهانی مبتنی بر ماهواره شناخته می شود که اطلاعات مکان و زمان دقیق کاربر را در هر نقطه یا نزدیک به سطح زمین ارائه می دهد.

این سیستم موقعیت‌یاب جهانی از مجموعه‌ای از ماهواره‌ها که سیگنال‌های ناوبری را پخش می‌کنند و شبکه ایستگاه‌های زمینی و ایستگاه‌های کنترل ماهواره‌ای برای نظارت و کنترل استفاده می‌شوند، تشکیل‌شده است.

GPS از شبکه ای از ماهواره ها در مدار زمین، ایستگاه های کنترل زمینی و گیرنده های GPS تشکیل شده است که می توانند سیگنال های ماهواره ها را دریافت کنند.

گیرنده از سیگنال های چندین ماهواره استفاده می کند تا موقعیت خود را مثلث کند و مکان، سرعت و جهت حرکت خود را محاسبه کند.

این ماهواره‌ها که به آنها ناو استار (NAVSTAR) گفته می‌شود توسط راکت‌های کوچکی در مسیر درست نگه‌داشته می‌شوند تا از این طریق بتوانند اطلاعات دقیقی از موقعیت، سرعت و زمان در هر نقطه از جهان و در همه شرایط آب و هوایی به کاربران ارائه دهند.

دقت GPS بسته به عوامل متعددی مانند تعداد ماهواره‌های قابل مشاهده، کیفیت گیرنده، زمین و شرایط آب و هوایی می‌تواند متفاوت باشد.

GPS در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها مانند ناوبری در در ناوگان حمل و نقل، موقعیت‌یابی قایق‌ها و هواپیماها، ردیابی موقعیت مکان افراد و وسایل نقلیه، نقشه‌برداری، عملیات جستجو و نجات و تحقیقات علمی استفاده می‌شود.

جی پی ار اس (GPRS) یا سرویس اینترنت همراه چیست؟

جی پی ار اس (GPRS) یا سرویس اینترنت همراه چیست؟

ازنظر فنی یک سرویس اطلاعات موبایل بسته‌گرا است که در جی اس ام مودم‌ها کاربرد بسیاری دارد در تعریف عامیانه GPRS به اینترنت گوشی تلفن همراه گفته می‌شود.

لازم به ذکر است که امروزه پروتکل‌‌های سریعتر و متفاوت‌تری در ارتباطات اینترنتی اپراتورهای همراه جایگزین این پروتکل گردیده است.

اما در ردیاب‌های خودرو اکثراً ارتباطات از بستر جی پی آر اس (GPRS) انجام می‌گیرد.

ردیاب خودرو توسط GSM Modem داخلی خود بعد از وصل شدن به اینترنت و سرور آن شرکت خاص اطلاعات خود را از این بستر انتقال می‌دهند.

کاربرد GPS چیست؟

کاربرد GPS چیست؟

فناوری جی پی اس تحولات بسیاری در صنایع مختلفی نظیر؛ حمل و نقل، نقشه برداری، صنایع نظامی و… ایجاد کرد. کاربرد اصلی آن مبتنی بر دستگاه ‌‌هایی است که به این تکنولوژی مجهز هستند.

تعیین موقعیت: GPS با استفاده از مختصات طول و عرض جغرافیایی موقعیت دقیق را تعیین می‌کند.

ناوبری: با اطلاعات دقیقی که GPS در مورد مکان فعلی ارائه می دهد و کمک می کند تا با محاسبه کوتاه ترین یا سریع ترین مسیر به مقصدی حرکت کرد.

همگام سازی زمان: گیرنده های GPS می توانند زمان را با ساعت های اتمی همگام کنند و زمان سنجی دقیقی را برای برنامه های مختلف مانند مخابرات، تراکنش های مالی و تحقیقات علمی ارائه دهند.

نقشه برداری: فناوری GPS به طور گسترده در فعالیت های نقشه برای ایجاد نقشه های دیجیتالی دقیق، تعیین مرزهای املاک و انجام بررسی های توپوگرافی استفاده می شود.

صنایع کشاورزی: فناوری جی‌پی‌اس در کشاورزی دقیق برای کارهایی مانند نقشه برداری مزارع، هدایت وسایل نقلیه خودمختار و بهینه سازی کاربرد کودها و آفت کش ها استفاده می شود.

هوانوردی و ناوبری دریایی: GPS به طور گسترده در صنایع هوایی و دریایی برای ناوبری دقیق، برنامه ریزی مسیر و رویکردهای فرود استفاده می شود.

تحقیقات علمی: داده های GPS در مطالعات علمی مختلف، از جمله زمین ساخت صفحات، تحقیقات تغییرات آب و هوا و ردیابی حیات وحش استفاده می شود.

خدمات اضطراری: GPS به خدمات اضطراری مانند اورژانس و امداد اجازه می‌دهد تا افرادی که در شرایط اضطراری هستند را به سرعت شناسایی کنند و با کوتاه سازی زمان پاسخگویی عملیات نجات جان افراد را ممکن می‌سازد.

کاربرد GPRS چیست؟

کاربرد GPRS چیست؟

جی‌ پی ار اس خدمات اینترنتی است که بستر ارائه آن توسط سازمان مخابراط و ارتباطات فراهم می‌شود. و کاربردهای آن به شرح زیر است:

دسترسی همیشگی و بدون قطعی به اینترنت

ارسال و دریافت پیام متنی (SMS)

ارسال و دریافت پیام چند رسانه ای (MMS)

ارسال و دریافت ایمیل

ارتباط نقطه به نقطه از طریق IP

تفاوت GPS و GPRS چیست؟

تفاوت GPS و GPRS چیست؟

GPS  به معنای سیستم موقعیت یاب جهانی که برای موقعیت یابی استفاده می‌شود و GPRS در تعریف سرویس اینترنت همراه است که منظور انتقال داده با استفاده از شبکه تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به‌طور کلی می‌توان گفت این دو فناوری از لحاظ عملکردی هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند، تنها به دلیل این که عبارت‌هایی شبیه به هم هستند و تنها در یک حرف تفاوت دارند، گاهی با هم اشتباه گرفته شده و به جای هم استفاده می‌شوند.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *