تفاوت‌های عمده ردیاب و رهیاب در چیست؟

  • ۲۲۱۱
  • ۰
  • ا۳ دقیقه

تفاوت‌های اصلی ردیاب و رهیاب

پیش از شروع مقایسه ویژگی‌های ردیاب و رهیاب با یکدیگر، خالی از لطف نیست که کمی در مورد ماهیت اصلی ردیاب و رهیاب توضیح داده شود.

در دنیای امروز کمتر کسی را می‌توان یافت که جهت مسیریابی در زمان رانندگی و یا پیاده‌روی تجربه بررسی مسیر یا مسافت طی شده خود را نداشته باشد.

زمانی که ما در حال استفاده از تلفن همراه و یا دستگاه‌های دیگری که اطلاعات مکانی آنلاین را در اختیارمان قرار می‌دهند، هستیم در واقع از دستگاهی به نام رهیاب (مسیریاب) استفاده کرده‌ایم.

رهیاب یا در اصطلاح عامیانه مسیریاب اطلاعاتی نظیر موقعیت فعلی شما بر روی نقشه و میزان مسافت پیموده شده را در اختیارتان قرار می‌دهد.

علاوه بر این چنانچه قصد رفتن به مکانی با مسیری ناآشنا را داشته باشید به‌راحتی با مشخص کردن مقصد بر روی نقشه رهیاب، این امکان را خواهید داشت که از نزدیک‌ترین مسیر و نیز زمان رسیدن به مقصد موردنظر مطلع شوید.

حال زمانی را تصور کنید که شما علاوه بر اطلاعات موقعیتی آنلاین نیاز به ذخیره‌سازی اطلاعات دریافتی در هر زمان و مکان را داشته باشید، در این حالت دیگر استفاده از یک رهیاب پاسخگوی نیازهای شما نبوده و بحث استفاده از دستگاه دیگری به نام ردیاب مطرح می‌شود که بتواند بدون محدودیت زمانی این اطلاعات را دریافت و ذخیره‌سازی نموده و در زمان موردنیاز بتوانید از آن گزارش بگیرید.

با توجه به آنچه گفته شد می‌توان عنوان نمود که یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های ردیاب و رهیاب در این است که رهیاب، وظیفه راهنمایی و مسیریابی راننده خودرو و افراد را دارد ولی وظیفه ردیاب خودرو ثبت و انتقال اطلاعات جهت مدیریت و یا کنترل خودرو است.

تفاوت محسوس دیگری که در این مقایسه می‌توان به آن اشاره نمود، ذکر این مورد است که رهیاب غالباً دارای یک صفحه نمایشگر است ولی ردیاب خودرو اکثراً به‌صورت مخفی نصب می‌گردد و افراد غالباً هیچ‌گونه دسترسی به ردیاب ندارند و حتی شاید از وجود چنین سیستمی نیز مطلع نباشند.

مقایسه تفاوت‌ها و شباهت‌های ردیاب و رهیاب رادشید

علاوه بر موارد ذکرشده تفاوت‌های ساختاری دیگری بین ردیاب‌ها و رهیاب‌ها وجود دارد به‌گونه‌ای که می‌توان گفت با توجه به پیشرفت‌های شگرف صنعت ردیاب خودرو، این سیستم‌ها با وظیفه مدیریت ناوگان در شرکت‌ها و سازمان‌ها کاربرد مهمی پیدا نموده‌اند.

قابلیت‌های چشمگیر استفاده از ردیاب:

در واقع در دنیای کنونی تصور مدیریت ناوگان، بدون ردیاب سخت است زیرا با استفاده از ردیاب‌ها گزارش‌های بسیار جامعی نظیر موقعیت دقیق زمانی و مکانی، تعیین محدوده‌های ورود و خروج به مناطق، بررسی سرویس‌های خودرویی نظیر مصرف سوخت و بسیاری گزارش‌های مدیریتی و نظارتی دیگر قابل دریافت است که بدون وجود ردیاب دریافت چنین گزارش‌هایی کاری زمان‌بر بوده و هزینه‌های مالی بسیاری به سیستم‌ها تحمیل می‌کنند.

البته ویژگی‌های نظارتی و مدیریتی ردیاب‌ها صرفاً محدود به سازمان‌ها نبوده و در کاربردهای شخصی نیز می‌تواند به‌عنوان کنترل‌کننده اعضای خانواده به‌ویژه کودکان و افراد سالخورده که نیاز به مراقبت بیشتری دارند یا به‌عنوان یک دزدگیر ایده آل در نظر گرفته شود.

برای نمونه، ردیاب خودرو رادشید می‌تواند در کاربرد شخصی به‌عنوان یک دزدگیر حرفه‌ای عمل کرده و حتی امکان خاموش کردن خودرو آن‌هم از راه دور فقط با یک پیامک را به مالک خودرو می‌دهد.

در این‌ میان ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که باوجود تفاوت‌های بسیار بین ردیاب و رهیاب، این دو دستگاه دارای یک شباهت اساسی هستند و آن استفاده هر دو سیستم از GPS جهت دریافت مختصات جغرافیایی و مشخصه‌های حرکتی خودرو است.

پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی کامل با مفاهیم ردیاب و رهیاب مقالات زیر را مطالعه بفرمایید: