تفاوت های ردیاب آنلاین و ردیاب آفلاین

  • ۲۷۳۱۸
  • ۰
  • ا۲ دقیقه

ردیاب آنلاین و ردیاب آفلاین

ردیاب خودرو که در اصطلاح انگلیسی به آن Car Tracker نیز گفته می‌شود سیستمی متشکل از یک قطعه سخت‌افزاری و یک نرم‌افزار قابل دانلود است که قسمت سخت‌افزاری آن، بر روی خودرو و یا وسیله نقلیه نصب می‌گردد و از طریق آن اطلاعات حرکتی خودرو ذخیره و یا ارسال می‌گردد.

پس از ذخیره و دریافت اطلاعات ارسالی از طریق سخت‌افزار ردیاب، کاربر بسته به نوع دستگاه ردیاب از طریق دانلود نرم‌افزار ردیابی و نصب بر روی تلفن همراه خود و یا استفاده از سامانه ردیابی تحت وب در مدل‌های ردیاب آنلاین و همچنین از طریق اتصال سیمی در مدل ردیاب‌های آفلاین می‌تواند اطلاعات ذخیره‌شده را دریافت و مورد استفاده قرار دهد.

 به چه ردیاب‌هایی آنلاین و به چه ردیاب‌هایی، ردیاب آفلاین می‌گویند؟

برای ردیاب‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی بسته به کارکرد و مورد استفاده تعریف‌شده است، یکی از این دسته‌بندی‌ها، تقسیم‌بر اساس نحوه دریافت اطلاعات از دستگاه ردیاب است، بر اساس این دسته‌بندی ردیاب‌ها در دو دسته ردیاب آنلاین و ردیاب آفلاین قرار می‌گیرند.

ردیاب آنلاین

به ردیاب‌هایی که اطلاعات را از بسترهایی مانند SMS و یا GPRS به‌صورت لحظه‌ای ارسال می‌کنند، ردیاب آنلاین گفته می‌شود.

ردیاب آفلاین

دسته دیگر از ردیاب‌ها که اطلاعات را در سیستم حافظه داخلی خود به‌صورت آفلاین ذخیره می‌نمایند و با اتصال سیمی می‌توانند اطلاعات خود را تخلیه نمایند، ردیاب آفلاین نام دارند.

نمونه‌هایی از ردیاب آنلاین و ردیاب آفلاین

از نمونه ردیاب‌های آفلاین، می‌توان به ردیاب‌هایی اشاره نمود که چندین سال توسط پلیس راهنمایی رانندگی ایران به‌صورت اجباری بر روی خودروهای عمومی و سنگین به‌منظور بررسی ترددهای روزانه نصب می‌گردید و در ایست‌های بازرسی اطلاعات ذخیره‌شده بر روی حافظه داخلی دستگاه، به نیروی انتظامی تحویل داده می‌شد.

از سال ۱۳۹۴ به دلیل وجود برخی مشکلات در استفاده از این سیستم ردیابی و همچنین وجود برخی نیازها نظیر کنترل سرعت و جلوگیری از رانندگی در حالت ناهشیاری توسط رانندگان خودروهای سنگین و اتوبوس‌های برون‌شهری به‌منظور کاهش تصادفات جاده‌ای، به‌جای استفاده از ردیاب‌های آفلاین از ردیابی آنلاین با نام ردیاب سپهتن که یکی از محصولات تولیدشده توسط شرکت رادشید است، استفاده می‌گردد.

از نمونه ردیاب‌های خودرو آنلاین نیز می‌توان به ردیاب خودرو رادشید اشاره نمود که گزارش‌های دریافتی آن از طریق سامانه ردیابی تحت وب و یا از طریق نرم افزارهای اندروید و IOS به‌راحتی قابل دریافت و استفاده هستند.

مقایسه ردیاب آنلاین و ردیاب آفلاین

برای مقایسه راحت‌تر و سریع‌تر این دو دسته ردیاب، در جدول زیر به‌صورت تیتروار برخی قابلیت‌های شناخته‌شده و پرکاربرد ردیاب‌ها از دیدگاه کاربران عنوان گردیده است:

ردیاب آنلاین

ردیاب آفلاین

گزارش لحظه‌به‌لحظه مسافت طی شده گزارش مسافت طی شده (فاقد گزارش لحظه‌ای)
نیاز به اتصال به اینترنت جهت انتقال لحظه‌ای اطلاعات نیاز به اتصال به اینترنت ندارد
گزارش لحظه‌ای مسافت با تاریخ و ساعت دقیق گزارش زمان پیموده شدن مسیر
دارای قابلیت ارسال اطلاعات از بستر اینترنت دارای قابلیت ارسال اطلاعات به‌صورت جابه‌جایی حافظه داخلی
دارای قابلیت تعریف محدوده جغرافیایی و گزارش‌گیری تردد در آن مناطق فاقد امکان تعریف محدوده جغرافیایی
دارای سیستم هشدار دهنده فاقد سیستم هشدار دهنده
امکان دسترسی به اطلاعات دریافتی در هر زمان و مکان عدم دسترسی به اطلاعات بدون حضور حافظه داخلی و امکان از دست دادن اطلاعات با گم‌شدن یا آسیب دیدن حافظه داخلی